کد خبر: ۷۷۶۹
۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

هنر‌های چندگانه دختر نوجوان

سارینا زرین‌زاده می‌گوید: هر چیزی که ذهنم را مشغول کند، درباره‌اش تحقیق می‌کنم و با ساخت کلیپ، نتایج تحقیقاتم را به دیگران منتقل می‌کنم.

کلاس هفتم است، اما شروع به صحبت که می‌کند، سنجیده‌تر و مسلط‌تر از سنش حرف می‌زند. صدایش پرانرژی است و همان اولین دقایق مطمئن می‌شویم که در‌مقابل یک دختر فعال و اجتماعی حضور داریم. تعدد فعالیت‌های غیردرسی‌اش هم تأیید‌کننده این مدعاست.

سارینا زرین‌زاده علاوه‌بر اینکه در مدرسه تیزهوشان درس می‌خواند، فعالیت‌های غیردرسی بسیاری انجام می‌دهد. حافظ‌خوانی، نقاشی با سیاه‌قلم و مدادرنگی، خوش‌نویسی، نواختن پیانو و مجریگری، بخشی از این فعالیت‌هاست.

او در خانه، در آشپزی مشارکت دارد و علاوه‌بر پخت کیک‌ها و غذا‌های دشوار، شیرینی عید را با مهارت تمام درست می‌کند. سارینا از دوستداران طبیعت است و در طبیعت‌گردی‌های مستمرش زباله‌های رها‌شده را جمع می‎کند. عکاسی از طبیعت و ساختن کلیپ با آن‌ها، از دیگر کار‌های این دانش‌آموز فعال محله دانشجو‌ست.

- این همه فعالیت‌های مختلف انجام می‌دهی، خسته نمی‌شوی یا وقت کم نمی‌آوری؟
نه، به نظرم اگر هر کاری با برنامه و در زمان خودش انجام شود، آدم وقت اضافه هم می‌آورد.

- حافظ‌ خوانی را از کی و چطور شروع کردی؟
از کلاس اول خودم به‌طور خودخوان دیوان حافظ را می‌خوانم. هرجا هم در تلفظ کلمات مشکل داشته باشم، پدربزرگم کمکم می‌کند.

- چرا حافظ؟
نام فامیل مامان من «حافظ» است. البته ابتدا «حافظ شیرازی» بوده و به مرور شده است «حافظ شیری». شاید اجداد ما به حافظ برسند. هرچه هست حافظ در کل خانواده مادری من جایگاه ویژه‌ای دارد و همه اهل خواندن آن هستند. من هم وقتی حافظ‌خوانی را شروع کردم، پدربزرگم خیلی تشویقم کرد. الان هم شب‌های یلدا کنارشان حافظ‌خوانی می‌کنم.

- خطاطی و نقاشی را در چه حد انجام می‌دهی؟
نقاشی را با ذوق و استعداد شخصی یاد گرفتم. سیاه‌قلم و مدادرنگی کار می‌کنم. خوش‌نویسی را هم ابتدا از‌طریق کتاب‌های درسی یاد گرفتم و، چون علاقه پیدا کردم، تمرین‌های فراتر از کتاب انجام دادم، به‌طوری‌که الان در حد خیلی خوبی آن را بلدم. بیشتر هم غزلیات حافظ را خطاطی می‌کنم.

- از ارتباطت با طبیعت بگو.
هر دو هفته یک بار به طبیعت‌گردی می‌روم و همیشه یک پلاستیک همراهم می‌برم تا زباله‌های رها‌شده را جمع کنم. برای صرفه‌جویی در مصرف آب به اطرافیانم تذکر می‌دهم و با هرچیزی که به ضرر طبیعت و حیوانات باشد، مخالفت می‌کنم. به‌عنوان مثال هیچ‌وقت عید‌های نوروز نمی‌گذارم خانواده‌ام ماهی قرمز بخرند. به دوستان و اقوام هم درباره ضرر‌های این رفتار‌های غلط توضیح می‌دهم.

- درباره چه چیز‌هایی کلیپ درست می‌کنی؟
هر چیزی که ذهنم را مشغول کند، درباره‌اش تحقیق می‌کنم و با ساخت کلیپ، نتایج تحقیقاتم را به دیگران منتقل می‌کنم. به‌عنوان مثال روز بزرگداشت فردوسی درباره این شاعر تحقیق کردم و کلیپش را ساختم. روز دیابت هم همین‌طور. از عکاسی‌های خودم از طبیعت هم تا دلتان بخواهد کلیپ دارم.

ارسال نظر